Meryem Ana Mesih'in Annesi, Kilise'nin Annesi

Meryem Ana'nın Mesih'in ve Kutsal Ruh'un gizinde aldığı rolden söz ettikten sonra, şimdi de Kilise'nin gizinde aldığı yeri incelemek uygun düşecektir. "Nitekim, Meryem Ana Tanrı'nın ve Kurtarıcı'nın gerçek Annesi olarak kabul edilir ve saygı görür . Meryem Ana aynı zamanda sevgisiyle Kilise'de bu Liderin üyeleri olan inanlıların doğuşuna katkıda bulunarak Mesih'in üyelerinin de gerçekten Annesidir.Meryem Mesih'in Annesi, Kilise'nin Annesidir.

 

I. Meryem'in Kilise'ye karşı analığı

Oğluna tamamen bağlı olarak ...

Meryem Ana'nın Kilise'ye karşı rolü Mesih'le olan birlik ve beraberliğinden ayrılmazdır, doğrudan ondan çıkar. "Esenlik çalışmasındaki Meryem Ana'nın Oğlu'yla olan bu birlik ve beraberliği bakire olarak Mesih'e gebe kaldığı saatten ölümüne dek aşikârdır. Özellikle de acıları çektiği saatte aşikârdır:

Meryem Ana iman yolculuğunda, Oğluyla olan birlik ve beraberliğini Haça kadar bağlılıkla koruyarak, orada Tanrı tasarısına uygun olarak ayakta biricik Oğluyla birlikte feci şekilde acı çekerek, bir ana yüreğiyle onun fedakârlığına katılarak, kendi etinden doğan kişinin kendini kurban olarak sunmasına sevgisinin rızasını göstererek, Haç üzerinde can çekişirken Anasını havarisine "Kadın, işte oğlun" (Yu 19, 26-27) diyerek emanet eden aynı Mesih İsa ile birlikte ilerledi.

Oğlunun Göğe Çıkışından sonra Meryem Ana "yeni doğmakta olan Kilise'ye dualarıyla destek oldu''. Meryem Ana' yı havariler ve bazı kadınlarla birlikte "dualarıyla, Cebrail'in kendisine gebe kalacağını haber verdiği zaman kendisini gölgesi altına alan Kutsal Ruh'un armağanının gelmesi çağrısında bulunurken görüyoruz".

... göğe kaldırılışında da ...

"Tanrı tarafından ilk günahın her türlü zararından muaf tutulan lekesiz Bakire, yeryüzündeki yaşamını tamamladıktan sonra, günahı ve ölümü yenen Rablerin Rabbi Oğluna daha uygun olabilmek için ruhu ve bedeniyle göğe çıkarıldı, Rab tarafından evrenin Kraliçesi olarak yüceltildi." Meryem Ana'nın göğe çıkarılması Oğlunun Dirilişi'ne eşsiz bir katılımı ve öteki Hıristiyanların dirilişini öncelemektir:

Ey Tanrı'nın Annesi, doğum sırasında bakireliğini korudun, uykun sırasında dünyayı terk etmedin: Diri Tanrı'ya gebe kalan sen, Yaşamın kaynağına vardın, dualarınla ruhlarımızı ölümden kurtaracaksın.(Bizans litürjisi)

... O lütuf düzeninde Anamızdır

Baba'nın iradesini, Oğlunun kurtarıcı çalışmasını, Kutsal Ruh'un her davranışını tamamen benimsemesiyle Meryem Ana Kilise için iman ve sevgi konusunda örnek alınacak kişidir. Bununla o "Kilise'nin mutlak biricik ve çok seçkin bir üyesidir", hatta ona, Kilise'nin "örnek gerçekleşmesi"dir (typus) diyebiliriz.

Ama Kilise'ye ve bütün insanlığa göre rolü daha da öteye gider. "O ruhlara ebedi yaşam verilsin diye itaatiyle, umuduyla, şiddetli sevgisiyle Rab'bin eserine son derece eşsiz bir işbirliği getirdi. Onun içindir ki o bizim için lütuf düzeninde Ana olmuştur."(Lumen gentium 66)

"Cebrail'in ona gebe kalacağını bildirdiği gün imanıyla gösterdiği rıza ve Haçın altında metanetle kalmasından itibaren lütuf düzeni (ekonomi) içindeki Meryem'in bu analığı, seçilmiş kişilerin sayılarının tamamlanmasına kadar durmadan devam edecektir. Nitekim, göğe kaldırılışından sonra da esenlik içindeki rolü bitmemiştir: Yinelenen arabuluculuğu ile ebedi esenliğimizi sağlayan armağanları garanti altına almaya devam etmektedir. Onun içindir ki, Meryem Ana' ya Kilise'de avukat, yardımcı, yardıma koşan, arabulucuk yapan diyorlar." (Lumen gentium 62)

"Meryem Ana'nın insanlara karşı olan analığı hiçbir suretle Mesih'in tek arabulucu oluşunu gölgelememektedir, tersine bunun iyi bir şey olduğunu göstermiştir. Çünkü Meryem Ana tarafından gelecek bütün esenlikli etki  Mesih'in sevaplarının bolluğundan gelmektedir; bu etki her şeyde ona bağlı olan ve bütün iyiliğini ondan alan onun arabuluculuğuna dayanır." (Lumen gentium 60) "Nitekim hiçbir yaratık insan olmuş kurtarıcı Kelâm ile aynı düzeye konamaz. Nasıl ki Mesih'in rahipliği gerek hizmetkârları gerek inanlı halk tarafından paylaşılıyorsa, nasıl ki Tanrı'nın biricik iyiliği çeşitli biçimler altında gerçekten yaratıklara yayılıyorsa, aynı şekilde Kurtarıcılığın tek arabuluculuğu da, biricik kaynağa bağlı olarak yaratılanlar tarafından gerçekleştirilecek bir işbirliğine yol açar." (Lumen gentium 62)

Meryem Ana kültü

"Bütün kuşaklar beni mübarek sayacak" (Lk 1, 48): "Kilise'nin Meryem Ana'ya gösterdiği dindarlık Hıristiyan kültünün özünde vardır." Meryem Ana'ya Kilise tarafından haklı ve yerinde olarak özel bir kültle saygı gösterilir. Gerçekten de, en eski zamanlardan beri, Meryem Ana'ya Tanrı' nın Annesi adıyla saygı gösterilmiştir; inanlılar tehlike ve ihtiyaç anlarında onun korumacılığına sığınırlar . Bu kült biricik mutlak bir nitelik göstermesine karşın; insan olmuş Kelâm'a, aynı şekilde Baba'ya ve Kutsal Ruh'a yapılan tapınma kültünden temelde farklıdır; "bu, tapınmayı büyük ölçüde gayretlendirir". Tanrı'nın Annesine vakfedilen litürjik bayramlar ve Meryem Ana duaları, örneğin "İncil'in özeti olan Tespih Duası" Meryem Ana'ya duyulan derin bağlılığın ifadesidir.

Meryem Ana - Kilise'nin ahretsel ikonası

Kilise'nin başlangıcından, misyonundan ve yazgısından söz ettikten sonra en iyi şekilde sonuca bağlamayı, bakışımızı Meryem Ana'ya çevirerek yapabiliriz. Kilise'nin kendi gizinde, "iman yolculuğu"nda ne olduğunu ve yolculuğunun sonunda vatanında ne olacağını onda görebiliriz. Kilise'nin Rab' bin Annesi ve kendi Annesi olarak saygı gösterdiği kişiyi "Çok Kutsal ve bölünmez Üçlü-Birlik'in yüceliğinde", "bütün azizlerin birliğinde"1 bekler bulacaktır:

İsa'nın Annesi Ruhu ve bedeniyle şimdiden yüceltilmiş olduğu cennette, gelecek dünyadaki Kilise'nin kendi tamamlanmasının başlangıcı ve temsili olduğu gibi, yeryüzünde de, Rab İsa'nın gelişini beklerken, yolculuk halindeki Tanrı Halkının önünde bir teselli ve güvenceli bir umut işareti olarak şimdiden parlamaktadır. LG 68

Meleğin haberine "Evet" diyerek ve Söz'ün insan olma gizine rıza göstererek Meryem Ana Oğlunun yapacağı her işe zaten katılmaktadır. Meryem Oğlunun Kurtarıcı ve mistik Bedenin başı olduğu her yerde Anadır.

Meryem Ana bu dünyadaki yaşamını tamamladıktan sonra bedeni ve ruhuyla birlikte göğe kaldırıldı, oradan Bedeninin bütün üyelerinin dirilişini önceleyerek Oğlunun Dirilişinin yüceliğine katılmaktadır.